پیچ و مهره
پیچ های آلن و موارد استفاده آنها
ژانویه 13, 2020
پیچ و مهره
مهره پرچی و موارد استفاده آن
ژانویه 16, 2020
نمایش همه

پیچ های اچ وی یا پیچ های سازه فلزی

پیچ و مهره

پیچ و مهره

پیچ های اچ وی یا پیچ های سازه فلزی

پیچ های اچ وی یا پیچ های سازه فلزی

امروزه استفاده از سازه های پیچ و مهره ای در صنعت به نحو چشمگیری افزایش یافته به طوری که این سازه ها در گذشته فقط شامل سوله های صنعتی و مجتمعهای پتروشیمی و سازه های مورد استفاده در صنایع نفت و گاز می شد . هم اکنون کاربرد این سازه ها در ساختمانهای مسکونی ، اداری و تجاری که در شهرها نیز ساخته می شود با رشد چشمگیری روبرو بوده است .  از مهمترین دلایل  استفاده از سازه های پیچ و مهره ای در کشور های صنعتی عدم نیاز به جوشکاری زمان نصب سازه و در موقعیتهای سخت همچنین سرعت بیشتر اجرا در محل نصب نسبت به سازه های جوشی میباشد . همچنین  اسکلت هایی که در محوطه پروژه های ساختمانی تولید می شوند بخاطر محدودیت در تامین برق مکفی و بکار گیری دستگاه های جوش مدرن، عدم وجود ابزار صنعتی سنگین ، تیم های مجرب ، رنگ آمیزی و زنگ زدایی صحیح  و … نه تنها فاقد کیفیت هستند بلکه کاملاً دست و پاگیر و دارای پروسه ای زمان بر هستند که بلا شک منجر به ایجاد ترافیک در معا بر و تزاحم همسایگان می شود .

روش سنتی ساخت اسکلت در محل از لحاظ اتصال و برپایی نیز علاوه بر موارد ذکر شده هزینه  بالایی از بابت جرثقیل دارد . با توجه به زلزله خیز بودن کشور ما و حوادث ناگواری که در سالهای گذشته خصوصاً بم و در سال جاری که در کرمانشاه صورت گرفت رویکرد و نگرشی جدید به تولید صنعتی و استاندارد اسکلتهای ساختمانی پدید آمده است ، زیرا این نوع ساختمانها با طراحی خاص و اجرا بصورت صنعتی و مدرن ، مقاومت قابل ملاحظه ای در مقایسه با اسکلتهای سنتی دارند .

نکته دیگر ، اقتصادی و پایین تر بودن هزینه تولید و نصب نسبت به روش سنتی معمول به صورت کلی  است که در مواقع کمبود عرضه و افزایش قیمت تیرآهن درصدی قابل توجه میگردد . با توجه به گستره طراحی در تیر ورقها و سازه های پیش ساخته ، محاسبات فضا سازی و بارگذاری نیز با آزادی عمل بالایی صورت می گیرد.

پیچ پر مقاومت سر ۶ گوش HV از پیچ های پر مصرف در صنعت ساختمان سازی و اسکلت فلزی می باشد . پیچ شش گوش HV با استاندارد DIN 6914 و استاندارد ASTM A490 و استاندارد ISO 7412 شناخته می شود . مهره مورد نیاز برای این این نوع پیچ بایستی با استانداردهای DIN 6915 – ASTM A 563 – ISO7414 تهیه شود . استاندارد واشر DIN 6916 – ASTM F436 – ISO 4716 است . پیچ های شش گوش HV با گرید و سختی ۱۰٫۹ هستند که از این لحاظ از نظر مواد اولیه با DIN 931مطابقت دارند اما تفاوت بیشتر در ابعاد آنها است . پیچ HV آچارخور بزرگتری دارد و رزوه های کوتاه تر، بنابراین در سازه های فلزی اصطکاکی که پیچ با نیروی بیشتری بسته می شود و در واقع در خود نیروی پیش تنیدگی ذخیره می کند به کار گرفته می شود مثلاً یک پیچ M30 با DIN 931 آچار گیر ۴۶ است در حالیکه پیچ شش گوش DIN 6914 HVآچار گیر ۵۰ است یعنی برای بستن آن بایستی از آچار ۵۰ استفاده کرد .طول رزوه بر اساس استاندارد برای M30*100 در ISO 4014که همان DIN 931 است ۶۶mm می باشد اما برای همان سایز در ISO 7412 که همان DIN 6914 است ۴۲mm است .

پیچ و مهره

پیچ و مهره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *