پیچ و مهره
پوشش گالوانیزه گرم
ژانویه 19, 2020
پیچ و مهره
پوشش دهی یا گالوانیزه سرد
ژانویه 20, 2020
نمایش همه

پوشش داکرومات یا همان آبکاری داکرومات

پیچ و مهره

پیچ و مهره

پوشش داکرومات یا همان آبکاری داکرومات

پوشش داکرومات یا همان آبکاری داکرومات

پوشش داکرومات کاربردهای وسیعی در صنعت دارد و مزایای زیادی به همراه دارد که بسیار ارزشمند هستند. مقاومت بسیار بالا در برابر خوردگی، حرارت، عدم ایجاد تردی هیدروژنی، سازگاری با پوشش های بعدی و مقاومت بی نهایت در برابر خوردگی گالوانیک. برای مثال شرکتهای تولید کننده خودرو در ژاپن، اکثر قطعات خودرو را با پوشش داکرومات طراحی می­کنند. همچنین برای ابزارآلات جنگی توسط استانداردهای نظامی آمریکا(MIL-C-87115) به منظور ایجاد مقاومت در برابر خوردگی در نظر گرفته شده است. در مهندسی شهرسازی این  پوشش به عنوان یک فرایند اصلی در پروژه های ساخت تونل، بزرگراه و پروژه های بیشمار ساخت مترو به کار رفته است.

ساختار پوشش­های لایه­ ای و پیشگیری از خوردگی:

محلول داکرومات یک ماده محلول در آب حاوی مواد تفلونی، ذرات ریز روی، آلومینیوم، Cr2O3، CrO3 و غیره است. مواد تفلونی، mCrO3 و mCr2O3 به شکل غیر محلول در آب به عنوان چسب برای به هم پیوستن ذرات ریز  روی و آلومینیوم که در چندین لایه ورقه ورقه برای ایجاد یک لایه پوششی به کار می­رود. حلال در منطقه پیشگرم کوره پخت در دمای oC100 بخار شده و مواد روی قطعه خشک می­شود. در دمای حدود oC300 پودرهای آلومینیوم و روی کاملا روی قطعه پخت می­شوند و این لایه مانعی محکم بین قطعه و اکسیژن و رطوبت ایجاد می­کند. اسید کروم در پوشش داکرومات مثل روی سطح آهن را غیر فعال می­کند. ضمنا سطح آهن با سیستم آند قربانی شونده روی محافظت می­شود.

فرایندهای مختلف داکرومات

فرایندهای داکرومات بر اساس سایز، شکل، کیفیت و عملکردهای مورد نیاز قطعات متفاوت است. به طور کلی فرایندهای مختلف داکرومات به چند دسته تقسیم میشوند که روش DIP SPINبیشتر برای مشاغل پیچ و مهره به کار می رود.

روش DIP SPIN

این روش برای پیچ­ها، مهرها، واشرها، فنرها و همه قطعات ریز مناسب است. ابتدا قطعات آماده سازی سطحی شده را درون سبد می­ریزند و سپس سبد را داخل محلول داکرومات فرو می­برند. سپس زیادی مواد از طریق سانتریفیوژ پیش از عملیات پخت از روی قطعه برداشته می­شود. حالت استاندارد شامل دو چرخه پوشش و پخت است. در صورت نیاز به مقاومت دربرابر خوردگی بالای ۱۰۰۰ ساعت سالت اسپری، چرخه سوم پوشش کاری و پخت نیز صورت می­پذیرد.

پیچ و مهره

 

پیچ و مهره

پیچ و مهره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *