پیچ و مهره
واژه نامه های پیچ و مهره و واشر ۲
فوریه 11, 2020
نمایش همه

اطلاعات تخصصی درباره پیچ و مهره

پیچ و مهره

پیچ و مهره

اطلاعات تخصصی درباره پیچ و مهره

اطلاعات تخصصی درباره پیچ و مهره

پیچ چیست ؟

پیچهای سازه ای در سایزهای استاندارد و طولهای مختلف موجود هستند. پیچها میتوانند به دو طریق عمل کنند, بیشتر در کشش و برش.

قسمتهای مختلف یک پیچ شامل یک سر شش ضلعی و یک میله با مقطع دایره ای است که ممکن است بصورت کامل یا فقط قسمتی از آن رزوه باشد.

آنها در قطرهای میله از بسیار کوچک (۶ میلی متر) تا ۳۶ میلی متر موجود هستند. قطرهای بزرگتر بنا بر سفارش تهیه میشوند.

دو نمره از پیچها بیشتر استفاده میشوند: نمرات ۴٫۶ و ۸٫۸٫ عدد اول در نمره پیچ مربوط میشود به مقاومت نهایی ماده در حالیکه عدد دوم نسبت تنش تسلیم به مقاومت نهایی است. بنابراین پیچ ۴٫۶ مقاومت نهایی ۴۰۰ نیوتن بر میلیمتر مربع و تنش تسلیم ۶۰% از مقاومت نهایی خود را دارد. و پیچ ۸٫۸ مقاومت نهایی ۸۰۰ نیوتن بر میلیمتر مربع و نسبت ۸۰%.

پیچهای نصب شده مشابه پیچهای رایج ۴٫۶ و ۸٫۸ هستند. اما در میله خود خم شده اند و در داخل سوراخهای مته شده قرار میگیرند. بدین طریق یک پیچ محکم نصب شده بدست می آید و لغزش ناچیز میشود. و همچنین تنشهای بالاتری میتوان استفاده کرد. اما به دلیل قیمت بالای خود پیچها و نصب آنها این نوع کمتر استفاده میشود.

پرچها در عمل دیگر در اتصالات ساختمانی استفاده نمیشوند. در گذشته استفاده از آنها بسیار رایج بود اما امروزه تقریبا هیچ وقت استفاده نمیشوند. قبل از نصب پرچها شبیه پیچهای بدون رزوه هستند. آنها بصورت داغ در سوراخهای از قبل ایجاد شده نصب میشوند و سپس قسمتی از میله که از سوراخ بیرون است کوبیده میشود تا یک “سر” دوم برای پرچ ایجاد شود.

تعریف پیچ :

در واقع استوانه ای است که شیارهای مارپیچ آن را احاطه کرده است. طراحی شیار پیچ ها برای بریدن مواد نرم تر و سخت تر متفاوت است، شیارها اغلب به صورت مثلث، مربع، ذوزنقه و نیم دایره روی سطح جانبی بدنه ایجاد می شود.

برای شناخت پیچ ها وتعریف پیچ ها به ۴ مشخصه نیازمندیم :

 الف ) قطر پیچ   ب) طول پیچ  ج ) نوع کله پیچ   د ) نوع دنده وگام پیچ فاصله قله دو نخ رزوه کنار هم

رده‌ی مقاومتی پیچ:

رده‌ی مقاومتی در پیچ‌ها بر اساس استاندارد   DINبا سه عدد ۸٫۸، ۱۰٫۹ و ۱۲٫۹تعریف شده است .

شایع ترین کاربرد پیچ برای نگه داری اشیا و قطعات به یکدیگر می باشند. بخش استوانه ای از قسمت انتها تا نوک پیچ را پای پیچ گویند که ممکن است کل یا بخشی از آن رزوه شده باشد. به فاصله میان هر شیار با شیار دیگر گام پیچ گفته می شود.

پیچ های قدرت که گاهی محرک های خطی یا پیچ های انتقال نیز نامیده می شوند، برای تبدیل حرکت دورانی مهره یا پیچ به حرکت خطی نسبتا آهسته در امتداد محور پیچ به کار می روند. هدف بسیاری از آن ها اخذ مزیت مکانیکی بیشتر است، مانند جک ها و پرس ها و هدف برخی حصول به جا به جایی دقیق حرکت محوری است.

جنس پیچ ها

جنس پیچ ها میتواند از فلز، چوب، پلاستیک باشد. پر مصرف ترین مواد در تولید این نوع اتصالات فولاد میباشد و نوع آن فولادهای کم کربن و کربن متوسط میباشد. ولی استفاده کردن از فولادهای با کربن بالا، فولاد زنگ نزن(استنلس استیل )(صنایع دریایی -صنایع غذایی -مکانهای مرطوب )، آلومینیوم (ظروف تفلون)، مس، برنج نیز معمول میباشد.

یکی از مهمترین نکاتی که در تولید این گونه اتصالات مانند پیچ ومهره و پرچ باید توجه داشت نوع و جنس مواد اولیه میباشد. جنس و نوع مواد اولیه نه تنها در کیفیت این نوع اتصالات تاثیر دارد در قیمت تمام شده آنها نیز تاثیر زیادی دارد. نوع مفتول فولادی که در تولید پیچ و پرچ و مهره ها استفاده میشود باید قابلیت و فرم پذیری سرد را داشته باشد( Cold heading quality (CHQ. این نوع فولادها معمولا از فولاد ساختمانی و معمولی گرانتر هستند و دلیل آن این میباشد که در فولاد های با قابلیت CHQ سعی میشود تا حبابهاب ریز هوا به حداقل برسد و سطح و مقطع مفتول به صورت یکنواخت تر و همگن تر باشد تا در هنگام تولید سطح قطعات تولیدی ترک نخورد وترک نداشته باشد.

انواع پیچ ها از نظر کار برد :

پیچ ها در صنعت به دوصورت مورد استفاده قرار میگیرند.

الف: پیچ های محکم کننده : این پیچ ها به منظور وصلکردن دو چند قطعه مختلف به یکدیگر به کار می روند که معمو لا فرم دندانه ی آنمثلثی (v) می باشد.

ب: پیچ انتقال حرکت : این پیچ ها شامل انو اع پیچهاوحلزون هایی است که جهت انتقال حرکت یا تبدیل حرکت دورانی به حرکت مستقیم الخط ویاتغیر سرعت به کار می رود. فرم مقطع پیچ های انتقال حرکت اغلب ذوزنقه ای یا مربعهای می باشد. وازموارد استفاده ی آ نها هدایت سوپرت ماشین و میز صفحه تراش و فرز میباشد.

سیستم های  پیچ  :

پیچ ها را در دو سیستم استاندارد کرده اند  :

۱-   سیستم DIN= فرم صنعتی المان

۲-   سیستم ISO= سازمان استاندارد بین المللی

روش واستاندارد DIN تا سال ۱۹۶۰ متداول بود وهماکنون سیستم ISOجایگزین ان شده است . درسیستم DIN به دلیل اینکه سر دندانه هاتیز می باشد و باعث خراب شدن سریع پیچ ها میشود یکی از عیب های این سیستم می باشد.

جهت گردش دندانه های پیچ :

 اگر جهت حرکت دندانه پیچ ها به طرف راست باشدپیچ راست گرد گفته می شود. برای شناخت ان کافی است به ان عمود نگاه کنیم  درصنعت موارد استفاده  پیچ های راست گرد بیشتر از چپ گرد است . پیچ های چپ گرد برایاتصال لوله هایی که برای گاز های قابل اشتعال مورد استفاده قرار می گیرد .

اتصالات بیچ شده به صورت اینکه چگونه بار اعمالی را انتقال می دهند دسته بندی می شوند .اگر بار به صورت موازی با محور پیچ ها وارد شود . اتصال با نام اتصال کششی شناخته می شود .

هنگامی که بار وارده بر اتصال به صورت عمود بر محور پیچ ها باشد اتصال به نام اتصال برشی نامیده می شود.

دراتصال برشی پیچ ها می توانند به صورت بین برشی بارها ی اعمالی را انتقال دهند یااینکه پیچ های سفت شده تا یک اتصال اصطکاکی را به وجود آورند.

حالت مرکب نیز می تواند وجود داشته باشد . که درآن بار به صورت حالت مرکبی از دو حالت انتقال پیدا کند. از لغزش در اتصالات اصطکاکی توسط نیروی فشاری بین اجزا جلوگیری می شود که این نیروی فشاری با کشش پیچ حاصل می شود . این نیروی اصطکاکی که باعث نگهداری اتصال می شود به چند عامل مهم بستگی دارد که در این میان نیروی پیچ بارپیچ و مقاومت لغزشی سطوح اعضای اتصال دو عامل مهمتر می باشند .

اتصال برشی به طور معمول در سازه های هوافضایی ،‌ساختمانی ، خطوط راه آهن و پل ها یافت می شوند.

شرح انواع مختلف پیچ ها:

در بیشتر واحدهای صنعتی از پیچ ها برای سوار کردن و اتصال قطعات روی یکدیگر و نیز تنظیم دستگاههای صنعتی و یا جهت انتقال حرکت استفاده می شود. در کمتر دستگاهی است که از پیچها استفاده نمیشود به همین دلیل است که اهمیت آنها در صنعت بسیار زیاد می باشد. مواردی که از پیچها استفاده می شود عبارتند از:

ماشینهای ابزار، انواع گیره ها، وسائط نقلیه، ابزرار و ادوات جنگی ، کشتی ها، هواپیماها، ساختمانهای فلزی، میز و صندلی، ماشینهای چاپ و ریسندگی و بافندگی ، صنایع نفت و گاز و پتروشیمی ، لوازم خانگی و …

نوع جنس پیچ و مهره ها:

در بیشتر مواقع نوع جنس پیچ و مهره بر حسب اعداد و حروف معتبر بین المللی بر روی گل پیچ حک می شود و برای پی بردن

به نوع آلیاژ پیچ و مهره کافیست معنی اعداد و حروف درج شده بر روی آن را بدانید .

 

پیچ و مهره

پیچ و مهره

پیچ و مهره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *